Nyt voit blogin avulla jakaa arkipäiväsi opiskelijana, olet sitten Suomessa tai ulkomailla!
Opiskelemaan ulkomaille vai vaihtoon suomesta
Moi
Olen tätä asiaa kysellytkin jo CIMOn kautta, mutta päätin lähettää viestiä myös tänne monipuolisten ja mahdollisesti nopeamman vastauksen saamiseksi. Jos et jaksa lukea koko tarinaani, kysymykset löytyvät viestin lopusta :)
Pohdinnat omasta alasta jatkuvat, mutta alkavat hahmottua jo paremmin. Lääketiede on vieläkin ykkösenä, mutta toiseksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi on löytynyt Tampereen yliopistosta johtamiskorkeakoulun hallintotiede tai politiikan tutkimuksen tutkinto - ohjelma, jotka voisivat tarjota eriomaisia mahdollisuuksia kansainvälistyä.
Uskon, että parhaat työsuhteet, työkontaktit ja mahdollisesti unelmien työpaikat saavat alkunsa jo opiskeluajan harjoitteluista ja vaihdoista. Esimerkiksi minulla on haaveita päästä YK:n tehtäviin ja niihin todenänköisesti ei ole mitään toivoa päästä sen jälkeen kun on valmistunut jos ei jo opiskeluaikana ole tehnyt suhteita siihen suuntaan.
On herännytkin kysymyksiä minne opiskelemaan?
Aion ehdottomasti kansainvälistyä ja todennäköisesti muuttaa josssakin vaiheessa ulkomaille. On ollut mielessä hakea ulkomaille opiskelemaan, mutta perustutkinnon osalta se on minulle mahdotonta suurten lukukausimaksujen osalta. Ainut vaihtoehto olisi siis Ruotsi, jossa on myös ilmainen opiskelu kuin suomessa.
Olen tiedustellut kansainvälistymismahdollisuuksia Tampereen yliopistosta, mutta vaihto-sopimukset heilläkin on rajallisia. Esimerkiksi Yhdysvaltoihin tai Australiaan ei helpolla pääse vaihtoon, koska heillä ei ole intressejä ottaa opiskelijoita, jotka eivät maksa lukukausimaksuja. Mahdollisuus siis noin pitkälle on kandi vaiheen jälkeen pyrkiä master -tutkintoihin ulkomaille ja hakea niihin helpommin saatavia apurahoja. Tämä on samalla realistisin vaihtoehto.
Vaikeutta valintoihin tekee kuitenkin vielä se, että suomessa opiskelijoiden paremmuuden määrää YO-tutkinnon arvosanat, kun taas ulkomailla huomioidaan lukion päättötodistus. Minulla on tulossa todennäköisesti hyvä päättötodistus ( keskiarvo 8 - 9 välillä ) mutta olen kirjoittanut huonosti ( Keskiarvo B ). Sisäänpääsy suomessa siis on kiinni pääsykokeista, kun taas esimerkiksi Ruotsiin pääsisin jo lukion päättötodistuksella. Tosin Ruotsi on myös vähän liian lähellä laajempaan kansainvälisyyteen.
Kyselisin kuitenkin kuinka opiskelijat suomessa hoitavat vaihtonsa? Suurin asia mitä olen ihmetellyt on ollut kuinka he tekevät asumisen kanssa?
Monet tuskin asuvat enää vanhempien luona joten miten on mahdollista pitää vaikka vuoden vaihdon aikana kahta asuntoa, vaihtomaassa ja kotimaassa?
Koska ongelmahan on siinä, että aina se tutkinto pitää tietysti tulla takaisin suomeen suorittamaan valmiiksi ja asuntohan pitää olla. Tuskin opiskelijabudjetilla on varaa pitää kahta asuntoa varsinkin näillä vuokrilla suurissa yliopisto kaupungeissa kuten Tampereella?