Opiskelemaan ulkomaille vai vaihtoon suomesta

Opiskelemaan ulkomaille vai vaihtoon suomesta
12.11.2011 11:46
Pekka85
6

Moi

Olen tätä asiaa kysellytkin jo CIMOn kautta, mutta päätin lähettää viestiä myös tänne monipuolisten ja mahdollisesti nopeamman vastauksen saamiseksi. Jos et jaksa lukea koko tarinaani, kysymykset löytyvät viestin lopusta :)

Pohdinnat omasta alasta jatkuvat, mutta alkavat hahmottua jo paremmin. Lääketiede on vieläkin ykkösenä, mutta toiseksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi on löytynyt Tampereen yliopistosta johtamiskorkeakoulun hallintotiede tai politiikan tutkimuksen tutkinto - ohjelma, jotka voisivat tarjota eriomaisia mahdollisuuksia kansainvälistyä.
Uskon, että parhaat työsuhteet, työkontaktit ja mahdollisesti unelmien työpaikat saavat alkunsa jo opiskeluajan harjoitteluista ja vaihdoista. Esimerkiksi minulla on haaveita päästä YK:n tehtäviin ja niihin todenänköisesti ei ole mitään toivoa päästä sen jälkeen kun on valmistunut jos ei jo opiskeluaikana ole tehnyt suhteita siihen suuntaan.
On herännytkin kysymyksiä minne opiskelemaan?

Aion ehdottomasti kansainvälistyä ja todennäköisesti muuttaa josssakin vaiheessa ulkomaille. On ollut mielessä hakea ulkomaille opiskelemaan, mutta perustutkinnon osalta se on minulle mahdotonta suurten lukukausimaksujen osalta. Ainut vaihtoehto olisi siis Ruotsi, jossa on myös ilmainen opiskelu kuin suomessa.
Olen tiedustellut kansainvälistymismahdollisuuksia Tampereen yliopistosta, mutta vaihto-sopimukset heilläkin on rajallisia. Esimerkiksi Yhdysvaltoihin tai Australiaan ei helpolla pääse vaihtoon, koska heillä ei ole intressejä ottaa opiskelijoita, jotka eivät maksa lukukausimaksuja. Mahdollisuus siis noin pitkälle on kandi vaiheen jälkeen pyrkiä master -tutkintoihin ulkomaille ja hakea niihin helpommin saatavia apurahoja. Tämä on samalla realistisin vaihtoehto.

Vaikeutta valintoihin tekee kuitenkin vielä se, että suomessa opiskelijoiden paremmuuden määrää YO-tutkinnon arvosanat, kun taas ulkomailla huomioidaan lukion päättötodistus. Minulla on tulossa todennäköisesti hyvä päättötodistus ( keskiarvo 8 - 9 välillä ) mutta olen kirjoittanut huonosti ( Keskiarvo B ). Sisäänpääsy suomessa siis on kiinni pääsykokeista, kun taas esimerkiksi Ruotsiin pääsisin jo lukion päättötodistuksella. Tosin Ruotsi on myös vähän liian lähellä laajempaan kansainvälisyyteen.

Kyselisin kuitenkin kuinka opiskelijat suomessa hoitavat vaihtonsa? Suurin asia mitä olen ihmetellyt on ollut kuinka he tekevät asumisen kanssa?
Monet tuskin asuvat enää vanhempien luona joten miten on mahdollista pitää vaikka vuoden vaihdon aikana kahta asuntoa, vaihtomaassa ja kotimaassa?
Koska ongelmahan on siinä, että aina se tutkinto pitää tietysti tulla takaisin suomeen suorittamaan valmiiksi ja asuntohan pitää olla. Tuskin opiskelijabudjetilla on varaa pitää kahta asuntoa varsinkin näillä vuokrilla suurissa yliopisto kaupungeissa kuten Tampereella?

RE: Opiskelemaan ulkomaille vai vaihtoon suomesta
16.11.2011 16:23
Stina
28

Moi Pekka!

Asuntokysymykseesi liittyen, itse alivuokrasin asuntoni tutulle vaihdon ajaksi - toimi oikein mainiosti ja näin pääsin takaisin omaan kotiini vaihdon päätyttyä :)
Asiaa tulee tietysti tiedustella vuokranantajaltasi, mutta mikäli hoidat itse väliaikaisvuokralaisen ja tunnet hänet (luotettava), asia varmasti onnistuu! Tätä ratkaisua siis suosittelisin, monet tarvitsevat asuntoa väliaikaisesti ja varsinkin jos olet koko vuoden poissa.

Ruotsiin kannattaa ehdottomasti lähteä tekemään maisteria - moni tuttu opiskelee Göteborgissa tai Tukholmassa maisteria ja on tykänny ihan hirveesti. Kaikki sujuu hyvin ja asiat hoituvat, mutta samalla Ruotsi on kuitenkin paljon Eurooppalaisempi kuin Suomi. Ja hyvä osata kieli kunnolla jos kaipaat KVtehtäviin tai YK:seen.

Hienoja haaveita sinulla, pidä niistä kovasti kiinni!!

Stina S

16.11.2011 16:26
Rici
28

Jos haluut YK:lle duuniin, pitäis sun kyl melkein mennä valtsikkaan tai ainakin opiskella kansista tms. Oikis, kauppis ja TKK on kans ihan OK, mut kyl tollasiin tehtäviin arvostetaan silti eniten valtiotieteellistä osaamista ja varsinkin kvsuhteiden hallintaa. Itsekin haluisin, mut kun menin sit kauppikseen lukemaan markkinointia niin tuntuu vähän kaukaselta mulle..

16.11.2011 20:58
Pekka85
6

Okei. Olin kuvitellut, että valtiotieteet keskittyy enemmänkin oman maan politiikkaan kuin kansainvälistymiseen?
Mihin mielestänne riittäisi resurssit esim. Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun hallintotieteiden tai politiikantutkimuksen linjalla? On viimeaikoina ainakin se varmistunut etten tule Suomessa työskentelemään.

Muutoin kyllä valtiotieteet täytyy unohtaa, koska en ainakaan Helsinkiin aio koskaan hakea sitä opiskelemaan ja Tampereella siihen ei taida olla mahdollisuutta. Lisäksi hakijoitahan valtiotieteisiin on huimasti:)

- Pekka ( alkup. viestin kirjoittaja )

16.11.2011 21:02
Pekka85
6

Itseäni itseasiassa alkoi hieman epäilyttää jos kansainvälisen politiikan opinnoista ei pääsisi YK:n tehtäviin, koska juuri sehän on kansainvälisten suhteiden hallintaa???

Ja tosiaan Tampereella kansainvälinen politiikka on siirtynyt johtamiskorkeakouluun.

18.11.2011 13:38
Emilia
7

Heippa, pakko kommentoida tohon alivuokralaisasiaan. Sehän on tosi hyvä idea vuokrata oma asunto jollekin muulle vaihtojakson ajaksi. Näin nimenoaamn säästää rahaa ja on sitten kuitenkin se asunto odottamassa kun palaat takaisin Suomeen. Mutta painottaisin tuota minkä Stina jo mainitsikin, että sun kannattaa valita semmonen alivuokralainen jonka oikeasti tunnet ja joka on luotettava.

Mun kaveri oli viime syksynä vaihdossa Etelä-Koreassa ja vuokrasi jollekin tuntemattomalle tytölle oman siistin kämppänsä. Se tyttö vaikutti ekaks ihan ok:lta, mutta vuokran loppuaikana se jätti vuokran maksamatta, ja kun mun kaveri palas vaihdosta niin se kämppä oli tosi huonossa kunnossa. Valkonen sohva oli meikkivoiteessa ja lattia oli pilalla. Siitähän syntyikin todellinen soppa, ja lisäksi mun kaveri ei meinannut saada avaimiaan takas sitä tytöltä.

Yhteenvetona siis, että joo vuokraa asuntosi jollekin mutta valitse tarkkaan kenelle! ;)

19.12.2011 19:18
Pekka85
6
Kiitti vinkistä. Toisaalta ei ole ketään tuttua ja luotettavaa kenelle asunnon uskaltaisi alivuokrata. Toinen on taas se, että vuokran suuruus ( jopa 700 euroa ) vaikuttaa myös ettei halukkaitakaan ole montaa.
Täytyy kyllä myöntää, ettei ole helppoa lähteä opiskelemaan Suomessakaan. Jos vaihtoon/harjoitteluun haluaa vielä niin vaikeammaksi menee.
Saa nähdä jos jotain mahiksia löytyisi vielä Ruotsista...

Oletko kiinnostunut tästä keskustelusta: Opiskelemaan ulkomaille vai vaihtoon suomesta? Rekisteröimällä sähköpostiosoitteesi saat jatkossa viestin suoraan sähköpostiisi joka kerta kun keskusteluun tulee uusia lisäyksiä.

Tilaa studentum.fi:n uutiskirje!
Tilaa kuukausittainen uutiskirje opinnoista Lue lisää aiheesta Lue lisää aiheesta
Kysy Studentum.fi:ltä!

Rekisteröimällä sähköpostiosoitteesi tulet jatkossa saamaan kuukausittaisen uutiskirjeemme.
Ole ystävällinen ja täytä kaikki pakolliset kentät

Ole ystävällinen ja täytä kaikki pakolliset kentät
Blogi
Kirjoita blogia opiskelijaelämästäsi!
Nyt voit blogin avulla jakaa arkipäiväsi opiskelijana, olet sitten Suomessa tai ulkomailla!

Viimeisimmät blogit